Podnikateľom sa človek nerodí, najdôležitejšie sú jeho životné skúsenosti. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Ernst & Young medzi 685 podnikateľmi z celého sveta, ktorý mapuje spoločné podnikateľské znaky, ale aj aktuálne problémy a ciele úspešných podnikateľov z celého sveta.
Skúsenosti sú kľúčom k úspechu. Výsledky prieskumu rúcajú zažitý stereotyp, že každý úspešný podnikateľ začína s podnikaním bez dokončenej vysokej školy a bez pracovných skúseností. Je pravda, že mnoho podnikateľov podniká odmlada, no takmer polovica respondentov začala podnikať až po tridsiatke – 45 % respondentov. Na otázku, z čoho čerpali najväčšie poučenie pre svoju podnikateľskú kariéru, najviac oslovených podnikateľov (tretina) odpovedalo, že to boli ich skúsenosti z predchádzajúceho pracovného pomeru. 30 % uviedlo vysokoškolské vzdelanie a 26 % mentora.Podnikatelia majú určité spoločné vlastnostiHoci prieskum ukázal, že podnikateľom sa človek nerodí, vyplynuli z neho určité modely správania a postoje, ktoré sú pre podnikateľa typické a ktorými sa odlišuje od manažérov štruktúrovanejších korporátnych spoločností. Na otázku, ktoré sú tri najdôležitejšie vlastnosti úspešného podnikateľa, odpovedali viac než tri štvrtiny respondentov, že podnikateľ„musí mať víziu“, „vášeň, zaujatie pre vec“ (73 %) a ťah na bránku“ (64 %). Na štvrtom mieste podnikatelia spomenuli čestnosť, nasledovali novátorstvo, schopnosť ísť do rizika, odolnosť, proaktivita a zameranie na zákazníka. Naproti tomu podnikateľov, ktorí uviedli flexibilitu (33 %), dôraz na kvalitu (18 %) alebo lojalitu (14 %), bolo podstatne menej.Financie, ľudia a know-how – tri najväčšie prekážky podnikateľského úspechuS prekážkami sa pri svojom podnikaní stretla viac než polovica (60 %) opýtaných podnikateľov, pričom za najväčší problém považujú nedostatok finančných prostriedkov (33 %). To zodpovedá aj skúsenostiam ostatných podnikateľov, mnohí z nich stále zápasia s problémami s prístupom k úverom napriek tomu, že banky v mnohých krajinách podmienky na ich poskytovanie postupne uvoľňujú. Ďalšími dvoma najčastejšie uvádzanými prekážkami sú obmedzené možnosti získať pracovníkov so zodpovedajúcimi znalosťami a skúsenosťami a potrebné know-how.
Jeden podnik zväčša nestačí – 10 % opýtaných podnikateľov založilo už desať a viac firiem
Väčšina podnikateľov sa zďaleka neuspokojí len s jedným podnikom. 60 % respondentov prieskumu založilo vo svojej doterajšej kariére minimálne tri spoločnosti, 20 % minimálne šesť a 10 % uvádza dokonca viac než desať novozaložených spoločností. To však neznamená, že pri založení novej spoločnosti tú predchádzajúcu úplne opustí. 45 % oslovených podnikateľov uviedlo, že si ponechali obchodný podiel v každom z predchádzajúcich podnikov, 28 % aspoň v niektorom z nich.