Dňa 13. júna vstúpil do účinnosti nový zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, ktorý novým spôsobom upravuje práva spotrebiteľov a povinnosti predávajúcich pri internetovom predaji prostredníctvom e-shopov.
Najvýznamnejšie zmeny z pohľadu prevádzkovateľa eshopu :
Nový zákon ustanovuje informačné povinnosti predávajúcemu pred uzavretím zmluvy prostredníctvom e-shopu a pred tým, než spotrebiteľ odošle objednávku. Novou povinnosťou predávajúceho je poskytnúť kupujúcemu telefónne číslo, e-mailovú adresu, číslo faxu, ak ich má. Predávajúci musí kupujúceho podrobne informovať o celkovej cene tovaru alebo služby, o nákladoch na dopravu, dodanie, poštovné a iných nákladoch a poplatkoch. Predávajúci je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho práve odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu, lehote a spôsobe uplatnenia tohto práva. Nový zákon v súvislosti s touto povinnosťou zaviedol predávajúcemu povinnosť poskytnúť kupujúcemu formulár na odstúpenie od zmluvy.
Zákonodarca ďalej ustanovil aj povinnosť predávajúceho zabezpečiť, aby spotrebiteľ potvrdil, že je oboznámený so skutočnosťou, že odoslaním objednávky mu vzniká povinnosť zaplatiť cenu. Ak je pre odoslanie objednávky potrebné stlačenie tlačidla alebo aktivovanie podobnej funkcie na internetovej stránke predávajúceho, toto tlačidlo alebo funkcia musia byť označené ľahko čitateľným spôsobom slovným spojením „objednávka s povinnosťou platby“ alebo zodpovedajúcou jednoznačnou formuláciou vyjadrujúcou skutočnosť, že podanie objednávky zahŕňa povinnosť zaplatiť cenu.
Ďalšou novinkou je, že dochádza k predĺženiu lehoty na odstúpenie od zmluvy. Spotrebiteľ je pri nákupe prostredníctvom e-shopu oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od uzavretej zmluvy do 14 kalendárnych dní odo dňa prevzatia tovaru.